kim-kardashian

Het effect van celebraties, roddels, sportnieuws, seks (en meer) op uw beeldvorming

Gistermiddag poste ik een bericht over Peter R. de Vries waarin te zien was hoe hij betrapt zou zijn tijdens het bezoek aan een vrouw met wie hij vreemd zou gaan. Het ging mij niet om de inhoud, want het is natuurlijk een totaal on-geverifieerd verhaal, maar meer om het effect van het plaatsen van zo’n bericht te bestuderen. Het is zeker niet de bedoeling om deze website te veranderen in een soort Telegraaf, Privé of Story. Interessant was het om te zien hoe zo’n artikel meteen een piek geeft in de bezoekersaantallen, maar er vielen nog een paar dingen op. Mensen beperken zich tot het lezen van koppen op Facebook. Echt door-linken naar een artikel gebeurt maar in minder dan 1 op de 10 gevallen. Vandaar ook dat het opvalt dat een krant als de Telegraaf veel aandacht aan de kop van een artikel besteedt. Waarschijnlijk zijn zij op de hoogte van dit feit en proppen ze dus vooral de gewenste beeldvorming in de titel en eerste alinea van een verhaal. Iedereen op Facebook die de moeite had genomen het artikel aan te klikken, had kunnen zien dat ze slechts deelnamen aan een experiment, alvorens te reageren op de roddel zelf. Wat zegt dat over de beeldvorming die bij mensen kan ontstaan als mensen niet de moeite nemen om even écht serieus in iets te duiken?

LEES HIER DE GEHELE TEKST IN HET BRON ARTIKEL...

Geef een reactie